Rabu, 14 Oktober 2015

7 Tips lebih sihat di restoran makanan segera



Suka makan di restoran makanan segera? Rasanya yang sedap dan mudah didapati antara faktor kita lebih cenderung untuk makan di restoran makanan segera. Terutama ketika sibuk dan tiada masa untuk memasak di rumah. Burger, kentang goreng, ayam goreng dan air bikarbonat pastinya menjadi pilihan utama walaupun kita tahu ia mengandungi hanya sedikit khasiat makanan.

Namun, kebanyakan restoran kini semakin prihatin dengan keperluan orang ramai terhadap pemakanan sihat. Kita diberi pilihan untuk memilih menu yang lain mengikut citarasa masing-masing contohnya seperti salad, kentang bakar, sup dan sebagainya. Berikut adalah beberapa cadangan agar hidangan makanan segera kita lebih berkhasiat dan mengandungi nutrien yang diperlukan oleh tubuh badan.

1. Hindarkan daripada memesan makanan bergoreng yang pastinya berminyak, seeloknya pilih hidangan yang dibakar atau dipanggang

2. Pesan pizza yang mengandungi cendawan, bawang dan lada hitam berbanding dengan sosej ataupun daging.

3. Pilih sayur dan buah-buahan segar di dalam salad, sebaiknya elakkan pengambilan salad yang mengandungi banyak mayonis ataupun lemak sayuran yang lain.

4. Jangan sekali-kali menambah garam pada makanan kerana kebanyakan hidangan yang disediakan telah mengikut kadar garam yang ditetapkan.


5. Elakkan dari memesan minuman bikarbonat tetapi gantikan dengan jus buah-buahan atau seeloknya air putih.

6. Tambahkan susu rendah lemak sebagai penambah perisa di dalam kopi yang dipesan, bukannya menambah krimmer ataupun gula.

7. Elakkan daripada makan kek, pastri dan pencuci mulut yang ternyata tinggi dari segi kalori dan kadar lemak sebagai pencuci mulut.

Sumber

Share on Facebook
Share on Twitter
Share on Google+

Related : 7 Tips lebih sihat di restoran makanan segera